martinmenke.reismee.nl

Zuid Amerikaans klok kijken

Na de prachtige avond van gisteren wachtte vanochtend al vroeg bezoek. Om half negen zou de reisgids naar Manchu Picchu langs komen om een en ander uit te leggen en mij de tickets te overhandigen. En dus zat ik al om acht uur aan het ontbijt, ik weet dat dit voor de gemiddelde werkende Nederlander rijkelijk laat is, maar toch als je rond reist of op vakantie gaat ontbijt je normaal gezien iets later.

Maar al wat er kwam geen gids. En dus werd het weer eens wachten, blijkbaar zijn niet alleen de Brazilianen mensen zonder horloge maar ook hier in Peru kunnen ze zonder de tijd Want tegen elf uur in de ochtend was hij er dan eindelijk. Weer even een momentje waarbij je denkt, ik zit dus echt in een andere wereld. Je moet je voorstellen dat ik 2,5 uur later verschijn op een afspraak in Nederland. Waarschijnlijk zijn dat de rapen gaar. Maar hier doet iedereen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Immers ik ben toch gekomen en jij bent nog aanwezig dus wat is het probleem nu feitelijk. Behalve dat ik hier de hele ochtend heb zitten wachten zonder te weten wat er aan de hand is, eigenlijk niet zo heel veel. Het enige nadeel, Martin kan niet zo goed tegen wachten. Vooral niet als hij niet weet waar hij aan toe is. Gelukkig heb ik me gelaat op stand strak en niets afleesbaar gezet en hem netjes gegroet. Naar een kwartiertje herhalen wat eigenlijk ook al in de brief die ik per mail had ontvangen stond ging de gids weer weg. Morgenvroeg om zes uur moest ik gereed zijn voor vertrek. Ik dat zijn nu arbeiderstijden hoor ik mensen denken, dank voor je medeleven.

Voor iedereen die niet nogmaals iets wil horen over de loting van het EK voetbal, sla deze alinea even over want zoals de meeste mensen wel weten ben ik voetbalidolaat.

Rond het middaguur in Peru stond aan de andere kant van de wereld even stil. In Kiev werd geloot voor de poulefase van het Europees Kampioenschap voetbal aankomende zomer in Oekraïne en Polen. Behalve die gekke Hollander uit Klazienaveen was niemand hier in Cusco geïnteresseerd hierin. Althans ik heb niemand hierover gehoord. Maar ik was wel nieuwsgierig Voor de loting had ik een poule voorspeld met Nederland, Duitsland, Portugal en Frankrijk. Bedoel de UEFA en de FIFA zijn er de afgelopen jaren altijd weer in geslaagd om de zwakke broeders bij elkaar te krijgen, de gastlanden een poule te geven waarin ze mogelijkheden zien en minimaal 1 poule waarin toplanden elkaar elimineren. En Nederland bevindt zich in deze poule over het algemeen. Betwijfel je mijn redenatie, zoek op wikipedia de afgelopen kampioenschappen maar even op en bekijk de poules maar. Je zult zien dat ik gelijk heb. En behalve dat Frankrijk, waarschijnlijk omdat Michel zelf ernstig betwijfeld of dit Franse team wel door zo'n groep heen komt en om een nieuwe Franse schande te voorkomen, is vervangen door de Denen kwam ook deze keer mijn voorspelling uit. En het is een voorspelling dus niet achteraf gezegd dat ik wel had verwacht. Opnieuw een bron om te controleren namelijk mijn ouders, ik heb de loting namelijk samen met mijn vader gevolgd op skype. Moderne tijden bieden mogelijkheden met moderne media. Ik word vaak gekenmerkt als sporthistoricus, voor op voetbalgebied dus dacht ik misschien even een demonstratie van mijn kennis. Blijk ik toch nog ergens verstand van te hebben. En dat doe ik geheel tegen mijn gewoontes in op een positieve wijze met een aantal redenen waarom Nederland straks de groepsfase wel overleeft. Waarschijnlijk hoop tegen beter weten in maar toch. Nederland heeft behalve in 1976 en 80 altijd de groepsfase overleeft . De twee voorgaande ontmoetingen met Denemarken in de Poulefase won Nederland (EK 2000 met 3-0 en WK 2010 met 2-0). De laatste keer dat Nederland zijn openingsduel verloor op een groot eindtoernooi dateert alweer van 1988 (0-1 tegen de Sovjet Unie). De laatste keer dat Denemarken zijn openingsduel won was in 1998 (1-0 tegen Saoudi Arabie). Op een EK won Denemarken nog nooit een openingsduel. Dat we onze oosterburen de tweede wedstrijd treffen is historisch gezien erg gunstig. Duitsland heeft het altijd lastig in het tweede duel, 2010 verloren van Servie, 2008 verloren van Kroatie, 2006 in de allerlaatste minuut gewonnen van Polen 2004 nipt gewonnen van Letland, 2002 gelijk tegen Ierland en 2000 verloren tegen Engeland. De laatste keer dat Duitsland ons versloeg op een eindronde van op het WK van 1990. Op het EK verloren we in 1980 maar wonnen in 1988 en 1992 en werd het 1-1 bij de laatste ontmoeting in 2004. Over de laatste wedstrijd tegen Portugal valt iets minder positief nieuws te melden. We verloren zowel in 2004 als 2006 en het land heeft op het EK de poulefase altijd overleeft. Wel de geschiedenis leert je veel maar niet alles dus zijn deze gegevens eigenlijk alleen maar te worden herschreven we zullen wel zien. Laat ik een verrassende voorspelling doen, ik denk dat Engeland wel eens Europees Kampioen kan worden. Er is nog nooit een land geweest dat zijn titel heeft verdedigd, een Europees land dat 3e werd op het WK stelde altijd teleur het eerst volgende toernooi en Nederland werd als vice wereldkampioen op het EK erna altijd direct uitgeschakeld.

Dan over de rest van mijn dag hier in Peru. Ik ben na de loting naar een Christusbeeld geweest, het staat op een heuvel waardoor je een prachtig uitzicht hebt over de rest van de stad. Daar heb heerlijk in het zonnetje gezeten. Terug in de stad ben ik even langs wat winkels geweest voor het nodige voedsel voor morgen en heb nog een warme hap genomen. In de avonduren heb ik mijn tas klaar gemaakt en daarna al vroeg gaan slapen morgen wacht een bezoek aan Manchu Picchu een oude Imca rijk buiten de stad. Volgens vele verhalen een absoluut hoogtepunt van je bezoek aan Peru. Heb er veel zin in.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!