martinmenke.reismee.nl

El Condor Pasa

Met nog exact 14 dagen voor de boeg in Zuid Amerika begon de dag dit keer wel erg vroeg. Hier in Cusco komt de zon op om ongeveer 5 uur 's ochtends. En omdat mijn kamer voorzien is van een golfplaten dakraam werd vanochtend wakker door eerste straaltje zonlicht. Niet echt de bedoeling. Maar daarna gelukkig weer rustig mijn slaap kunnen hervatten.

Na het ontbijt, een douche en wat skypen met thuis ben ik rond de middag de stad ingetrokken. Cusco is in het geheel niet te vergelijken met de voorgaande steden die ik de laatste weken heb bezocht. De stad ligt wel eens waar zoals meerdere steden gebouwd tegen een heuvel maar de nauwe steegjes en grote blokken stenen waarmee de huizen zijn gebouwd geven de stad zijn eigen uitstraling. Nog geen vijf minuten lopen vanaf het hostel bevind zich het centrale plein van de stad, Plaza de Armas. Aan het plein staat de Kathedraal en de Santo Domingo kerk. In het midden staat een standbeeld dat je het ook even weet, voor als je het zien wil google maar even.

Vanaf het plein liep ik naar het Inca Museum. Dit museum herbergt prachtige stukken uit de tijd dat Columbus nog niet geboren was en Cusco nog de hoofdstad was van een imposant Imca-rijk. Je kunt je niet voorstellen dat mensen zoveel jaren voor christus al instaat waren zulke prachtige dingen te schilderen op allerlei gebruiksvoorwerpen. Ook de typische Peruviaanse klederdracht ontbrak niet. Wat mij persoonlijk opviel was de symmetrie die achter deze werken schuil gaat. Overal vind je een overgang of een gelijke vorm. Mijn historische voorkeur ligt dan wel ver na deze periode maar ik eerlijk bekennen dat ik wel onder de indruk was van het museum.

Omdat ik deze reis bijna leef op de informatie vanaf internet heb ik ditmaal ook voor het eten gebruik gemaakt van mijn laptop. Even op google gezocht naar goedkope, goede restaurants in Cusco en zo kwam ik terecht bij Victor Victoria niet ver van het Plaza de Armas. Een afgelegen restaurantje waar je heerlijk kunt eten met Spaanse klanken op de achtergrond. Wat mij betreft de budgettopper van deze maand, al is de maand nog erg jong. Omgerekend betaalde ik 7 euro voor een saladebuffet, en een bijna schnitzelgroot stuk overheerlijk gekruid rundvlees met daarbij rijst, wat frietjes en een gebakken eitje. O ja inclusief een glas sinas en een extraatje voor de goede service .

Na het eten ben ik terug gelopen over het plein waar het gezellig druk was. Er heerste een heerlijke ontspannen sfeer. Ik besloot even te genieten op een bankje zittend. Tot mijn verbasing was de kathedraal geopend vanaf de voorzijde, 's middags had ik gezien dat je vanaf een tolpoort aan de zijkant naar binnen moest. En dus besloot ik een kijkje te nemen. Eenmaal binnen bleek er een uitvoering van een orkest te zijn. Het viel me wel in eens op dat iedereen met een acreditatie omliep. Maar niemand had mij hiervan iets verteld. En als ze dat al gedaan zouden hebben kan ik natuurlijk alleen maar Nederlands verstaan. Sorry maar ik snap er niets van. En over die camera heb ik wel iets zien staan, maar ik snapte niet dat je geen foto's mocht maken. Vandaar dat kruis, ja in een kerk zie je wel meer kruizen dus wist ik veel. En die foto's kun je nu eenmaal niet meer verwijderen althans dat beweerde de verkoper in Nederland of juist wel? Nou maakt ook niet uit nu ik er toch ben en niemand mij iets verder verteld blijf ik wel even genieten van het concert. Normaal gesproken niet mijn directe keuze om radio 4 te luisteren maar door de accommodatie en akoestiek was dit een leuke avondvulling.

Voor wie niet bekend is met el condor pasa, zoek maar even op you tube. En nee, niet dat stomme gejank van die kampbewoner die instaat is om zelfs zo'n prachtig nummer te vern..ken. De pieptoon denkt u er nu zelf maar even bij en ik neem uiteraard mijn woorden direct terug. Al zou ik hem bij deze graag adviseren ooit nog eens naar de uitvoering van het orkest dat vanavond speelde te luisteren. Onroerend mooi, dat iswat muziek zo mooi maakt. Je ogen even sluiten en dan genieten van de tonen. Bedenk dan daarbij het prachtige decor waar ik me in bevond en snapt mijn gevoel. Dus al die radio stations in Zuid Oost Drenthe doe mij een plezier en draai nooit meer zweven op geluk, laat Jannes maar gewoon achterwege. Er blijft nog genoeg mooie muziek over hoor.

Na het concert volgende buiten een voorwerkshow. Ook hier doet het decor zijn werk. De duizenden lampen van de huisjes die tegen de berg zijn opgebouwd glimmen en gloeien als het vuurwerk zijn weg zoekt de ruimte in. Hierna volgde nog een muzikaal slot op het plein zelf. Vier koppels dansten op de muziek gespeeld door een fanfare. Folklore op zijn mooist. Misschien iets voor SIVO in Odoorn.

Na al dit moois trok ik naar het hostel, daar vernam ik dat het ging om een internationaal congres dat door het ministerie van cultuur werd aangegrepen om er een groot feest van te maken. Hoe ging dat intro van die boskabouter ook al weer; precies op tijd, op het juiste uur, voor een heel nieuw avontuur. Dag mensen dag!

Reacties

Reacties

Frans

hoi Martin,

nog maar 2 weken...
Cusco e.o. is prachtig.
in de lijst met dingen in Peru (die ik je een aantal weken geleden mailde) staan verschillende andere mooie musea in Cusco e.o.
wat een echte aanrader is is het Ninos hotel.
hier worden straatkinderen opgevangen en werken een aantal ook in het hotel.
zeker een bezoekje waard om te zien hoe dit van oorsprong door Nederlanders opgezette project zoveel goeds doet.
ook kan je er heerlijk eten. misschien iets duurder, maar je weet dan dat het geld goed terecht komt.

een link: http://www.ninoshotel.com/nl/index.html
via google zijn er meerdere links te vinden

nog een tip, als je naar Machu Pichu gaat zorg dan dat je er voor zonsopkomst bent en wel op de berg die uitkijkt op de oude stad.
dit adembenemende uitzicht, het ontwaken van de stad, zal je je hele leven bijblijven.
op mij heeft het een onvergetelijke fascinerende indruk achtergelaten. Het is een wereldwonder !!!!

wat de condor betreft, ook hiervoor moet je vroeg opstaan. weet trouwens niet of er canyons bij Cusco zijn waar ze op de termiek het dal verlaten. ook dit is een aanrader als het in de buurt is.

Martin geniet van je laatste weken !!!!
met groet, Frans

Annemiek

Hoi hoi..

klein tipje mijn rijst die ik eet is met een IJ en niet met deze ei :P hahahahah

Maar weer een erg mooi verhaal:D

Liefs Annemiek

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!