martinmenke.reismee.nl

PK Weekend deel II

Dag twee van de Grandprix van Brazilie. Gisteren vertrok ik al vroeg omdat ik er zeker van wou zijn dat ik op tijd was voor de training. En ik was ruim op tijd en dus heb ik vandaag maar rustig ontbeten op het hostel. Tegen half 11 locale tijd was ik op het circuit. Een half uurtje later begon de laatste vrije training in de nog stralende zon. Ik heb van alle auto's foto's gemaakt en daarna heerlijk genoten van de snelheid waarmee ze aan je voorbij komen. Ongelofelijk blijft dat toch om te zien. Binnen 100 meter van 100 naar 300 km. Per uur. En dan vol in de remmen voor de bocht naar links.

In de middagpauze was het vooral warm en dus zocht een ieder de schaduw op. Pas om 2 uur zou de kwalificatie beginnen en dus was er tijd genoeg om net niets de doen. Jammer dat de organisatie er niet in is geslaagd deze tijd wat te verkorten of om het publiek op een andere manier te vermaken. 180 minuten wachten is saai en lang. Vooral omdat een aantal dronken gasten het nodig vonden om zich te misdragen. Bier drinken is niet erg maar wanneer leren sommige mensen nu eens dat als het boven de 25 graden is je rekening moet houden met het aantal glazen dat je drinkt. Want niets is zo vervelend als een dronken volwassen man die aan iedere voorbij komende vrouw moet zitten. Ongeacht waar deze persoon vandaan komt. Gelukkig vond ik al snel een ander schaduwrijk plaatsje en heb de tijd doorgebracht met mijn puzzelboekje, dank Richard & Liona daarvoor.

En dan eindelijk om 2 uur, de kwalificatie van de F1. De tribunes zaten goed vol en de sfeer was opperbest. De mensen die voor de tv zaten te kijken zouden waarschijnlijk vinden dat het donker en bewolkt oogde maar geloof me het was warm en benauwd op de tribunes. Maar de spanning van de training maakte veel goed. Vooral toen de Brazilianen, Barrichello, Senna en Massa door het eerste deel kwamen. Zelf heb ik niet helemaal mee gekregen wie op welke plaats eigende, mijn Portugees is niet goed genoeg om de speaker te volgen. Maar niet getreurd, ik heb er echt van genoten en via het mobieltje van mijn buurman kon ik de tijden later terugzien. De pole was zoals eigenlijk wel verwacht voor Sebastian Vettel uit Duitsland. Hij is regerend wereldkampioen en dit jaar bijna onverslaanbaar. Hopelijk komt hier morgen verandering in. Want de regen lijkt in zicht. Voor het eerst deze reis kijk ik uit naar Hollands weer. Dat vergroot de spanning namelijk alleen maar en is bijna een garantie voor een spectaculaire race.

Na de kwalificatie ging ik samen met tienduizenden andere fans terug naar het treinstation. Alsof een zwerm fans de stad in beslag nam zo voelde ik deze trip. Het heeft een zuigend effect en voor je het weet zit je al weer in de trein terug naar het hostel. Daar wat gegeten en de voetbaluitslagen over de gehele wereld bekeken. En daarna maar mijn bedje opgezocht. Morgen weer een dag. De laatste van dit PK weekend. Daarna is het wacht tot een soortgelijke versie ergens in het Drentse land nabij Dalerveen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!