martinmenke.reismee.nl

Wisselkoersen

Vandaag leek het wel alsof ik een voorproefje kreeg wat me de komende tijd in Nederland staat te wachten. Regen, regen en nogmaals regen. Vieze gure mieser regen. Maar gelukkig bleven de koude Hollandse temperaturen uit. Het bleef ondanks de regen ver boven de 20 graden. En dus besloot ik maar te gaan lopen naar Copocabana. Vanuit het hostel loop je richting het strand en dan daarna parallel eraan richting het meest bekende strand ter wereld. Al met al een uurtje lopen, waarbij je wel moet oppassen vanwege de vele straatrovers. Gelukkig wist ik de weg en hoe het hier in Rio werkt dus na een uurtje vond ik het strand terug. Het blijft een geweldig uitzicht ook al is het weer natuurlijk dramatisch.

Maar ik was er vooral om mijn Peruviaanse Soles te wisselen voor Braziliaanse Reals. In de straat vind je diverse kantoren maar slechts weinigen wisselen ook soles. En dus bleek achteraf maar weer dat het goed is voor je ergens naar toe gaat hier in Brazilie dat je echt weet wat je wilt. Je kunt hier niet zomaar iets ondernemen want dat kom je in de problemen. Ik wist dat de koers ongeveer ligt tussen de 1-0,75. Als Economie docent weet je dan precies wat je kunt verwachten als je een groot bedrag aan soles hebt. En toen ik hoorde wat ik terug keer voor 100 soles schrok ik me rot. Deze mensen denken werkelijk dat ik gek ben. Ik zou er bijna een prijsvraag van moeten maken. Hoeveel Reals krijg je bij een wisselkantoor voor 100 soles? Het goede antwoord vind je onder aan de pagina.

Laat ik een hint geven, ik ben zonder Reals terug gegaan naar het hostel. Onderweg heb ik nog even wat gegeten en gedronken. En daarna tegen 4 uur heerlijk relax wat zitten keuvelen met andere gasten. Ik had pas laat in de avond afgesproken met Ricardo dus tijd genoeg. En het voelt goed om nu echt te relaxen. Het is niet zo dat ik de laatste weken niet heb genoten maar echt relaxen doe je niet. Je probeert zoveel mogelijk van de steden te zien. Maar omdat ik in Rio ben geweest en bijna alles heb gezien behalve wat uitstapjes die geplant staan voor de laatste dagen hier is het nu voor mij tijd om bij te komen. Door de achtbaan waarin je zit kom je nauwelijks tot het besef dat je nu al zoveel hebt gezien en met zoveel mensen hebt kennis gemaakt. Alle verhalen, alle beelden alle herinneringen voor het leven. Het lijkt wel alsof ik deze dagen langzamerhand begin met de terugkeer naar het echte normale leven. Al blijf ik natuurlijk nog wel genieten van Rio en alles wat deze stad mij nog bied.

Laat in de avond waren de jongens terug van het werk en besloten we nog een pizza te gaan halen. Onder het genot van de pizza en een drankje hebben we de dag afgesloten. Komende vrijdag ben ik al terug in Nederland.

En het antwoord op de quizvraag is: 5 real; dat wil zeggen dat er een devaluatie va 70 real heeft plaats gevonden in de tijd tussen Lima en Rio. Economische crisis is ook in Zuid Amerika losgebarsten.

Reacties

Reacties

Annemiek

Hoi hoi!

Veel plezier nog deze week! Geniet er nog van voor je het weet ben je weer hier bij ons in nederland!

Ik spreek je vast nog wel! Anders hele goede en veilige terug reis!

Liefs

Tim en annemiek

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!